Interview Burgemeester Marja van Bijsterveldt

4 april 2025

‘Ik draai elke dag wel Bach’

Interview met burgemeester Marja van Bijsterveldt

Burgemeester Marja van Bijsterveldt is een groot fan van Bachkoor Holland. Ze heeft veel voor ons koor betekend: mede door haar steun staat het koor er - na corona en een roerige periode - sterker voor dan ooit. Afgelopen najaar kondigde Van Bijsterveldt aan per september 2025 te vertrekken als burgemeester van Delft. Wij gingen met haar in gesprek over haar band met Bachkoor Holland en haar liefde voor de muziek van Bach.

 

U bent regelmatig bij concerten van Bachkoor Holland. Waar komt uw liefde voor de muziek van Johann Sebastian Bach vandaan?

‘Ik ben echt opgegroeid met Bach. Mijn broer speelde piano en orgel, hij speelde veel Bach. Ik heb zelf nog het Klavierbüchlein für Anna Magdalena Bach voor mijn neus gehad op de piano. Mijn vader was ondernemer, een druk bestaan, maar de zondag was een wat rustigere dag. Dan klonk er vaak Bach uit de speakers.’

‘Ik ben echt een groot Bach-liefhebber, ik draai eigenlijk elke dag wel Bach. Na het herfstreces gaat het Weihnachtsoratorium aan, als de veertigdagentijd begint denk ik: het mag weer, de Matthäus! Tussendoor luister ik vaak naar cantates, ik heb onder meer een mooie playlist van Masaaki Suzuki.

Bach is ook overal. Leuk voorbeeld is onze Delftse Boekhandel De Omslag van Trude Gerritsma, als je daar binnenkomt word je altijd verwelkomd door de klanken van Bach gespeeld door pianist Ivo Jansen. Die luister ik thuis ook graag, prachtig!’

 

Ging u vroeger ook al naar de Matthäus Passion?

‘De Matthäus Passion kende ik wel, mijn ouders gingen er naartoe, en we draaiden de muziek thuis. Maar zelf ben ik pas een fervente Matthäus-bezoeker geworden in mijn tijd als bestuurslid van Bouwfonds Cultuurfonds en daarna als bewindspersoon van OCW. Ik werd destijds uitgenodigd voor de uitvoeringen in Naarden en Leiden. In Naarden vond ik het geheel wat elitair. Leiden voelde voor mij puurder, meer diepgang. Daarom ging ik daarheen. De eerste jaren vaak als één van de weinige bewindspersonen.’

 

U heeft het Bachkoor Holland in 2018 naar Delft gehaald.

‘Ja, er was een conflict ontstaan in Leiden. Dat was de reden dat men rondkeek, opzoek naar een andere locatie. Ik wilde de Matthäus Passion van Bachkoor Holland heel graag naar Delft halen, want ik vond Delft daar zeer geschikt voor. We hebben de prachtige Nieuwe Kerk, die vanwege de Koninklijke verbondenheid ook internationaal bekend is. En het leek mij fantastisch als Bachkoor Holland, samen met het Concertgebouw Kamerorkest, onder leiding van dirigent Gijs Leenaars elk jaar zo’n prachtige Matthäus naar onze stad zou brengen. Daarnaast is het hebben van sterke netwerken voor Delft belangrijk, ik wilde de uitvoering van de Matthäus tevens benutten als netwerkevenement. Ik heb toen contact gezocht met mijn collega in Leiden, om te vragen hoe hij er tegenaan keek. Toen hij zei: “doe het maar, het is hier echt vastgelopen”, voelde ik mij vrij en is het balletje gaan rollen.
De eerste jaren waren niet makkelijk, ook bestuurlijk speelde er bij het koor het nodige. Uiteindelijk is het bestuur vrijwel geheel vernieuwd. En ik wil mijn grote waardering uitspreken voor het huidige bestuur. Zij hebben echt hun nek uitgestoken. Door hun inzet is Bachkoor Holland nu in Delft geworteld en is er een betrouwbare, solide financiële basis gecreëerd. Ik heb veel respect voor hun inspanningen!’

 

Sinds die verhuizing bent u elk jaar tijdens het concert op Goede Vrijdag de 'gastvrouw' geweest voor relaties van de gemeente, waaronder de premier, bewindvoerders, ministers. Kunt u dan nog wel van de muziek genieten?

‘Tot kort voor aanvang ben ik nog met mensen in gesprek. Maar als de solisten en de dirigent opkomen wordt het stil en als dan die eerste bekende noten klinken word je direct meegezogen in die prachtige muziek. Het moment na de pauze is ook bijzonder, maar het gevoel van meegevoerd worden met die openingsmaten, dat is uniek.’

‘Ook het slot vind ik zeer ontroerend, omdat het zoiets groots is. Het is een heel groots stuk, en het is een heel grootse geschiedenis, die zo’n impact heeft gehad op de wereld. De machtige klanken van Bach passen zo goed bij het majestueuze van de boodschap die er verteld wordt. Dat Christus gestorven is voor onze zonden, voor de fouten die wij maken. En dat je altijd weer opnieuw mag beginnen. Dat realiseer je je tijdens die stilte na het slotakkoord. Daarom ben ik ook zo blij dat er bij ons niet geklapt wordt na afloop, maar deze korte gewijde stilte.’

 

Wat zijn - naast het begin en het einde - uw favoriete delen van de Matthäus Passion?

‘‘Dat is moeilijk kiezen, maar ik denk toch wel ‘Was mein Gott will, das g'scheh allzeit’ met aan het eind de woorden ‘Wer Gott vertraut, fest auf ihn baut, Den will er nicht verlassen’.  Prachtige muziek alsmede ook een krachtige belijdenis. En het moment van stilte nadat Christus is gestorven, heel indrukwekkend. En als dan koor en orkest weer inzetten, met ’Wen ich einmal soll scheiden’, dat is echt ontroerend.’

 

Dit jaar is het de laatste keer dat u als ‘gastvrouw’ de Matthäus Passion bijwoont.

‘Ja, dat gaat me wel een beetje aan het hart. Ik kijk met een heel goed gevoel terug op de samenwerking met Bachkoor Holland, met Gijs en met het bestuur. En ik blijf het koor zeker volgen en zal ook in de toekomst naar de Matthäus Passion in de Nieuwe Kerk gaan. Dus het is geen vaarwel maar een tot ziens!’